@article{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00010877, author = {関岡, 幹尚 and 宮原, 圭一 and 田中, 久雄 and 島里, 錠次}, journal = {鹿児島大学水産学部紀要=Memoirs of Faculty of Fisheries Kagoshima University}, month = {2016-10-31}, note = {Tests were carried out to examine changes on fuel consumption and ship-speed when the conventional propeller blades were changed for highly skewed ones, on the bases of the same revolution of the main engine and the same blade angle of the propellers at a cruising speed. The results of the replacement are as follows: 1) Fuel consumption of the main engine was reduced by about five percent per day. 2) Ship-speed was slightly dropped so that sailing distance per day was slightly shortened., プロペラ翼を従来型からハイリースキュード型に換装したことによる,主機関の燃料消費量および船の速力の変化を計測比較し,次のような結果を得た。1) 主機関燃料消費量は1日あたり5.3%減少した。2) 船の速力はごくわずかであるが低下した。したがって1マイルあたりの燃料消費量は4.8%の減少にとどまった。}, pages = {113--118}, title = {かごしま丸のプロペラ翼換装結果について II : 燃料消費量および速力への影響}, volume = {39}, year = {} }