@article{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00011036, author = {関岡, 幹尚 and SEKIOKA, Mikihisa and 田中, 久雄 and TANAKA, Hisao and 島里, 錠次 and SHIMAZATO, Joji and 宮原, 圭一 and MIYAHARA, Keiichi}, journal = {鹿児島大学水産学部紀要, Memoirs of Faculty of Fisheries Kagoshima University}, month = {Dec}, note = {In order to confirm the effect of Highly Skewed Propeller Blade, long term tests were carried out to investigate changes on hull vibrations, fuel consumption, and ship-speed, not only at a crusing speed, but also at various speed, by replacing propeller blades. The results of the replacement are as follows: 1) Vertical vibrations are effectively reduced at the stern part of the hull. 2) Fuel consumption of the main engine was reduced by about four percent. 3) Ship-speed was slightly raised so that sailing distance per day was slightly pro-longed., プロペラ翼を従来型からハイリースキュード型に換装し,船体振動と主機関の燃料消費量および船速の変化を計測比較し,次のような結果を得た。 1) 船体振動の減少は,船尾部分で顕著であった。 2) 主機関燃料消費量は,1時間あたり4.15%減少した。 3) 船速は,0.41(kt)増加した。以上の実験結果より,かごしま丸では,プロペラ翼をHSBに換装したことにより船体振動の軽減と省エネルギーの点で顕著な効果が再確認できた。}, pages = {157--164}, title = {かごしま丸のプロペラ翼換装結果について III : 船体振動・燃料消費量・速力への影響}, volume = {40}, year = {1991} }