@article{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00012844, author = {杉野, 朋子 and SUGINO, Tomoko and 丹羽, さよ子 and NIWA, Sayoko}, journal = {鹿児島大学医学部保健学科紀要, Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は、「老年看護学実習I」を終えた時点で、“老年者の立場に立ったケアとは”ということを学生がどのように捉えているのかを分析し、講義・実習を通しての学びについて明らかにすることである。老年看護学実習Iを履修し、同意の得られた学生71名の提出したレポートを対象に、“老年者の立場に立ったケアとは”の記述内容から、ケアに関する記述を抽出し、実習場(介護老人保健施設、グループホーム)ごとに、意味の類似性によりグルーピング化を行い、カテゴリーを抽出した。その結果、両施設で【その人らしさを理解する】、【自立を目指した関わり】、【老年者を尊重する】、【ケアをするために必要な基礎知識を持つ】が、介護老人保健施設群のみで【家族支援】、【環境の充実】が抽出された。また、全153コードのうち、【その人らしさを理解する】のコード数が54.2%と半数以上を占めていた。以上のことより、学生は、老年看護に必要な要素を学ぶことができたのではないかと考える。, This study aimed to analyze how students who had studied "Gerontological Nursing Practice I" perceived "the kind of care desired by elderly people", so as to clarify what they had learned from lectures and practices. Upon receiving the consent of 71 students who had studied "Gerontological Nursing Practice I", we extracted accounts of "the kind of care desired by elderly people" in their reports, grouped them according to their semantic similarities under each place of practice (long-term care health facilities and group homes), and extracted categories. As the results, we extracted four categories ([understanding personal traits], [forming a relationship toward self-reliance], [respecting elderly people], and [having the fundamental knowledge for providing care]) for both places and two other categories ([family support] and [improving the environment]) in long-term care health facilities. With regard to the rate of codes under all categories, the codes under [understanding personal traits] totaled 54.2%, comprising more than half of all codes.}, pages = {13--19}, title = {「老年看護学実習」における学びの分析 : 学生の実習レポートの分析より}, volume = {21}, year = {2011} }