@techreport{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00013105, author = {今, 由佳里 and KON, Yukari}, month = {2016-10-31}, note = {2011-2012年度科学研究費助成事業(科学研究費補助金(若手研究(B))研究成果報告書 課題番号:23730839 研究代表者:今由佳里(鹿児島大学・教育学部・准教授), 本研究は,スイスの6つの公立小学校において50時間を超える音楽およびリトミック授業の観察,スイスの公立小学校へ通う児童185名から得られたアンケート結果を基に考察している.他分野の芸術活動を取り入れた総合的アプローチによる音楽表現学習について,先駆的に行われているスイス・フランス語圏の音楽授業を観察することによって,その効果と日本の音楽教育適用への可能性を探った., This study is based on the observation of classes of music and eurhythmics of over 50 hours in six public elementary schools and also on the results of questionnaire to 185 children enrolled in a public elementary school in Geneva. Concerning the musical expression through a comprehensive approach that includes other fields of fine arts such as poems, physical movements, pantomimes, graphic designs and sound effects, I investigated the educational effects of pioneering music classes in the sphere of Swiss French language and searched the possibility of its application to music education in Japan.}, title = {音楽表現力を育むための総合的アプローチに関する実践的研究 : スイスの教育からの示唆}, year = {}, yomi = {コン, ユカリ} }