@article{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00015730, author = {黒田, 景子 and KURODA, Keiko}, journal = {鹿児島大学総合教育機構紀要}, month = {Mar}, note = {本稿は第2号掲載論文の後半である。 19世紀初頭のマレー半島中部において、英国東インド会社(EIC)の拠点ペナンは有力な交易中心としてアヘン貿易を含み周囲の港市を引きつけた。シャム南部の有力港市ナコンシータマラートは政治力ある領主ノーイが華人系領主を持つソンクラーと対向して半島西側への勢力拡大をもくろんだ。 文字史料によると、1821年11月21日にナコンシータマラートはクダーを占領し、多数の捕虜を連れ帰った。タイ史料ではナコンシータマラートはシャム中央宮廷に朝貢国クダーがブンガマスの貢納を怠ったこと、ビルマからシャム掃討の協力をうけたことをシャムへの背反とみなして懲罰の理由とした。一方クダーとペナンEIC にとってはナコンの攻撃は奇襲であり、クダースルタンはペナンに逃げ込み、クダーから多数の避難民が流入した。事件に関してはシャム側の認識とクダーとEIC 資料の認識は齟齬がある。クダーとEIC はナコンのノーイの計画であると断じている。ナコンシータマラートはクダーとさらに南方のペラを自らの直轄領とすることをシャム宮廷から承認され、ライバル港市であるソンクラー領主の動きを封じた。 1822年のクダー攻撃から1844年までのナコンによるクダー占領期をクダーでは「ムソビシの時代」と呼び、苦難の歴史記憶は文字記録をもたない内陸農村の伝承としていまも受け継がれている。民衆はシャム兵士によって殺戮されるか、捕虜となってシャム側へ移送された。ノーイの息子たちの仏教徒領主の統治下のクダーでは反シャム的機運が高まり、占領直後からクダースルタンの親族やクダー民衆による蜂起が相次いだ。 クダー奪還のため、反シャム蜂起を試みたトゥンク・クディンの乱(1832)は失敗に終わったが、1838-39年のモハマッド・サードとワン・マット・アリの乱はクダーの外のソンクラーを包囲、パタニの一部に迫った。ワン・マット・アリはクダー西海岸のランカウィー周辺の海域でシャム側兵士のムスリムとも戦った。この戦いではジハードも叫ばれ、クダー以外からのムスリム義勇軍の参加も報告され、戦乱は一時ソンクラーの包囲まで至った。 ナコン軍の反撃によりこの反乱も鎮圧されたが、首都のラーマ3世王は南部の状況が首都に伝わらず、情報収集により南部の国主たちが禁制のアヘン交易にかかわっていること、意図的に情報を提供しないことに不快感を示した。 その後1839年にノーイが急死したため流れが変わった。シャム中央は仏教徒によるクダーのマレームスリム支配を諦めた。クダーは分割統治された上で、クダースルタンの親族とスルタンの復帰がかなった。 この「ムソビシの時代」については戦いに参加した村落の英雄などの記憶が数多く残る。それらは、EIC が集めた詳細な記録とは異なり、文書化されたものはほとんどない。しかし、村落での反シャム反乱の記憶は村に残って受け継がれた。 この民衆の記憶伝承としての「文字化されていない歴史記憶」はクダーの歴史にとって重要な情報が含まれている。 内陸農村部の記憶伝承調査により、クダー農村マレー人ムスリムには以下のような歴史認識があることがわかった。一つはシャムへの恐怖と悪感情が長く残っていること。二番目はクダーが異教徒に占領されたことがマレー世界のムスリム戦士がアチェやパタニ、などから義勇軍として参加する契機となり、反シャム、ジハードとしての戦いを称する動きを生んだ。そして、最後に、文字記録のない歴史伝承として伝えられた「ムソビシ」の英雄譚は、なかには伝承が飛躍した物語に発展する例もあるが、クダー民衆が「シャムと英国による植民地支配時代」を意識し、公的歴史ではない「私たち自身の歴史」を求めていることもわかった。研究者が解明して示す「史実」に満足しない人々による「歴史の実践」が持つ意味はまた現代を映す鏡である。, This article is the second half of the second issue of the paper. In the middle of the Malay Peninsula in the early 19th century, Penang, a powerful trading center of the British East India Company( EIC), attracted the surrounding port cities, including the opium trade. Noi, the politically powerful lord of Nakhon Si Thammarat, a prominent port city in southern Siam, also planned to expand his influence to the west coast of the peninsula. According to the textual sources, Nakhon Si Thammarat occupied Kedah on 21 November 1821 and brought back many prisoners. According to Thai sources, Nakhon Si Thammarat considered Kedah’s failure to pay tribute to the Bungamas and the Burmese assistance in clearing Siam as reasons for punishment of the Central Court of Siam. On the other hand, for Kedah and Penang EIC, the attack of Nakhon Si Thammarat was a surprise attack, and the Kedah Sultan fled to Penang and a large number of refugees flowed in from Kedah. There is a discrepancy between the Siamese perception of the incident and the perceptions of Kedah and EIC material; Kedah and EIC assert that it was the plan of Noi in Nakhon Si Thammarat. The Nakhon Si Thammarat was approved by the Siamese court to take Kedah and further south, Perak, as its own direct territory, and blocked the movement of the rival port city of Songkhla lords. The period of occupation of Kedah by Nakhon Si Thammarat from the attack on Kedah in 1822 to 1844 is called the“ Musuh Bisik era” in Kedah, and the historical memory of the ordeal is still passed down as an inland farming tradition that has no written record. Under the rule of the Buddhist lordship of Noi's sons, anti-Siam movements grew in Kedah, which led to a series of uprisings by the relatives of the Kedah sultan and people immediately after the occupation. The Tunk Kudin's Rebellion (1832), an anti-Siam uprising to retake Kedah, failed, but the rebellion with Mohamad Saad in 1838-39 extended to the siege of Songkhla and approached a part of Patani. On the other hand, Wan Mat Ali fought against the Muslim soldiers of Siam in the waters around Langkawi on the west coast. In this battle, Jihad was shouted and some Muslim warriors from outside of Kedah joined the Muslim Volunteer Force, and the war ended in the siege of Songkhla. This rebellion was suppressed by the counterattack of Nakhon Si Thammarat's army, but the capital city's King Rama III was displeased that the situation in the south was not communicated to the capital city and that the southern lords were involved in the forbidden opium trade through intelligence gathering and that they deliberately did not provide information. Then, with the sudden death of Noi in 1839, the tide changed. Siam Central gave up the Malay Muslim rule of Kedah by the Buddhists; Kedah was divided and returned to the Sultan' s relatives and the Sultan as ruler. Many memories of this “period of Musuh Bisik” survive, including the village heroes who took part in the battle. Few of them have been documented, unlike the detailed records collected by the EIC. However, the memory of the anti-Siam rebellion in the village remained in the village and was passed on. This “non-written historical memory” of the people’s memories contains important information for the history of Kedah. A survey of memory lore in the rural inland areas revealed that rural Malay Muslims who experienced Musuh Bisik had the following historical perceptions. The first is the long-lasting fear and ill feelings about Siam. The second is that the occupation of Musuh Bisik by the infidels was the impetus for the Muslim warriors of the Malay world to join as a volunteer army from Acheh, Patani and others, giving rise to the fight as anti-Siam and jihad. Finally, the heroic tales of “Musuh Bisik” handed down in the form of unrecorded historical traditions, some of which have evolved into tales of leaps and bounds, show that the Kedah people are conscious of “the era of Siamese and British colonialism” and are seeking “our own history” which is not official history. It was. The meaning of the“ practice of history” by those who are not satisfied with the “historical facts” that researchers have elucidated and shown is also a mirror of the present day.}, pages = {27--46}, title = {ムソビシの時代:1821年−1842年のシャムによるクダー占領期(part.2)}, volume = {4}, year = {2021}, yomi = {クロダ, ケイコ} }