@techreport{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00002492, author = {末永, 高康 and SUENAGA, Takayasu}, month = {2016-10-27}, note = {2009-2011年度科学研究費助成事業(科学研究費補助金(基盤研究(C)))研究成果報告書 課題番号:21520048 研究代表者:末永高康 (鹿児島大学教育学部教授), 『大戴礼記』中の千乗、四代、虞戴徳、誥志、小辨、用兵、少間の七篇について、詳細な訳注を作成した。また、その資料的性格の再検討を行い、これらがほぼ『漢書』芸文志所載の『孔子三朝(記)』に相当すること、今本が一度大きな攪乱を被って再編集されたものであること、その成立が『左伝』や荀子を溯るものであることを示すとともに、その思想的特質から、これらが両戴記の中で比較的孤立した一群をなすものであることを明らかにした。, First, I rendered seven chapters of “Dadailiji”, namely “Qiansheng” “Sidai” “Yudaide” “Haozhi” “Xoaobian” “Yongbing” “Shaoxian” into Japanese and annotated upon them minutely. And I proved that these seven chapters correspond to “Konzisanchaoji” listed by “HanshuYuwenzhi”, but they had disturbed once and compiled again so lost original form of “Konzisanchaoji” already, and the time of their formation were before “Zuozhuan” and “Xunzi”, and there is no chapter of “Liji” and “Dadailiji” that resembles these seven chapters in thought and style.}, title = {『大戴礼記』に残存する『孔子三朝記』についての基礎的研究}, year = {}, yomi = {スエナガ, タカヤス} }