@techreport{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00007678, author = {下原, 美保 and SHIMOHARA, Miho}, month = {2016-10-28}, note = {2008-2010年度科学研究費補助金(基盤研究(B))研究成果報告書 課題番号:20320025 研究代表者:下原美保 (鹿児島大学教育学部教授), 本研究の主な成果は以下の2点である。 (1)明治期における英・米の日本美術コレクション及びその分類、画史・画論書の所蔵状況、研究者やコレクターの書籍類を確認した。その結果、英国では、主にtaxonomy(分類学)に基づき日本美術が収集され、これらを基に体系化した日本美術史形成が行われていたことを確認した。一方、米国では各々のコレクターが意識的に作品を選び、収集していたことを確認した。 (2)(1)の研究成果をもとに、やまと絵を視座においた国際研究会、シンポジウムを開催することで、明治期に形成された日本美術史は、日・英・米の日本美術史観が相互に影響を与えながら形成されたことを確認した。, The main achievements of this study are as follows: (1) With regard to Japanese art works collected in the UK and USA during the Meiji period, we checked the collected works and the way they were classified. Further, we checked the collections of books on the history of painting in Japan (gashi) and writings on painting theory (garon), as well as collections owned by researchers and collectors. As the result, we learned that, in the UK, Japanese art works were mainly collected according to taxonomy and an attempt to systematically form the Japanese art history was made based on it. On the other hand, we learned that, in the USA, each collector selected Japanese art works according to his/her conscious decision. (2) Based on the research findings described above in "(1)", we held international workshops and symposiums centered on Yamato-e and observed there that the study of Japanese art history established in Meiji period developed through mutual influences on the views on Japanese art history in Japan, the UK, and USA.}, title = {YAMATO-Eからみる日・英・米の日本美術史観に関する比較研究}, year = {}, yomi = {シモハラ, ミホ} }