@techreport{oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00009007, author = {前田, 晶子 and AMEDA, Akiko}, month = {2016-10-28}, note = {2012-2013年度科学研究費助成事業(挑戦的萌芽研究)研究成果報告書 課題番号:24653232 研究代表者:前田晶子(鹿児島大学・教育学部・准教授), 本研究は、現代における子どもの成長と危機という課題に対応するために、医学と教育における発達観の比較社会史研究を行った。その結果、目的と計画によって特徴付けられる教育的発達に対して、不確かさと向き合い危機を乗り越える治療的アプローチの有効性を明らかにした。第1に、医学者富士川游が参加した児童研究を取り上げ、近代学校の発達観を対象化する治療的発達の思想があったことを明らかにした。第2に、江戸期の小児科学の全体像を明らかにするために、中国および台湾において史料調査を行い、漢医学小児科の日本への受容の具体を分析した。第3に、フランスとドイツの医学的発達教育研究の日本への導入について検討した。, This study focuses on the relationship between pathologic and pedagogic approaches to child development studies. Through the historical analysis of ideas on growth and development of child in both fields, this studyfound that it is worth taking the therapeutic approach which considers child development as 'uncertainty'into pedagogy which tends to rely on scientific rationality. First of all, this study identifies Fujikawa Yu's contribution to Child Research, in the introduction of his medical knowledge on pediatric diseases and distinctive therapeutic approach to educational fields. Secondly, it was analyzed how the Chinese pediatrics was introduced to Japan in Edo era. Thirdly, the study discussed about the importation of medical pedagogy from France and Germany."}, title = {子どもの危機と<治療―教育> : 成長概念の現代的課題}, year = {}, yomi = {マエダ, アキコ} }