ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島大学医学部保健学科紀要
  3. vol. 26(1)
  1. 医学部
  2. 医学部・紀要論文

基礎看護技術における学生の能動的学習方法の転換へ向けての支援の取り組み

http://hdl.handle.net/10232/26674
http://hdl.handle.net/10232/26674
5d813661-98a7-4fb0-85e8-cb1c44d45892
名前 / ファイル ライセンス アクション
26-1_p115-121.pdf 26-1_p115-121.pdf (470.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-22
タイトル
タイトル 基礎看護技術における学生の能動的学習方法の転換へ向けての支援の取り組み
タイトル言語 ja
タイトル
タイトル Approaches to Enhance the Active Learning Behavior of Students taking Basic Nursing Technique
タイトル言語 en
著者 今村, 圭子

× 今村, 圭子

ja 今村, 圭子

en IMAMURA, Keiko

Search repository
山口, さおり

× 山口, さおり

ja 山口, さおり

en YAMAGUCHI, Saori

Search repository
中俣, 直美

× 中俣, 直美

ja 中俣, 直美

en NAKAMATA, Naomi

Search repository
楠元, 裕佳

× 楠元, 裕佳

ja 楠元, 裕佳

en KUSUMOTO, Yuka

Search repository
松成, 裕子

× 松成, 裕子

ja 松成, 裕子

en MATSUNARI, Yuko

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 基礎看護技術
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 能動的学習
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 事前課題
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 事後学習
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 Basic nursing technique
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 active learning
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 pre-challenge and post-learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 看護技術の講義では、履修した知識を想起させ関連付けて理解することが必要であり、援助に関する判断力の育成、知識と技術を統合させ、看護技術を理解し、基礎技術を習得できるよう支援していく必要がある。しかし、履修した科目の知識不足を感じる状況である。予習復習など大学の勉強時間1日平均1時間も満たない現状であり、演習表、学習表などの記載状況から学習不足が基礎看護技術を受講する学生も例外ではないように推測された。そこで、事前学習、事後学習の定着を目的とし、従来演習後、実施したことを考察する目的で活用していた演習表に事前学習を提示し、小テストの導入、演習時のプレゼンテーション、そして学習表の形態を変更するなど試みた。その結果、学生の授業に出席する態度やディスカッションでの意見交換に変化が見られるようになり、このような取組が学生の能動的な学習姿勢への支援となっていることを確認できたので報告する。
内容記述言語 ja
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 When lecturing on the subject of nursing technique, it is necessary to make students understand what they learn by evoking and correlating them, and it is necessary to enable students to foster their ability of judging concerning help and also support them so that they can integrate their knowledge and technique, understanding and acquiring basic nursing technique. However, in reality students often feel their knowledge is lacking on the subjects that they have studied. Their study hours of preparation and reviewing of their university class work were less than one hour in average a day, and from the recording on training table and learning table, it was suggested that the students taking the course of basic nursing technique were not exceptions in their learning failure. Therefore, for the purpose of entrenching the practice of pre-learning and post-learning, pre-learning was presented on the training table that had been used for the discussion on what they practiced after the training. The introduction of quizzes, presentations during training and a change of the form of the learning table were attempted. As a result, changes were seen in the behavior of students attending class and the exchange of opinion in discussion. It was confirmed that these approaches provided support to enhance students' active learning behavior.
内容記述言語 en
収録雑誌名 ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University

巻 26, 号 1, p. 115-121, 発行日 2016-03-31
作成日
日付 2016-03-31
日付タイプ Issued
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
ISSN 13462180
NII書誌ID(雑誌)
収録物識別子タイプ NCID
NC ID AA11358555
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
NDC
主題Scheme NDC
主題 377.15
NDC
主題Scheme NDC
主題 492.9
公開者・出版者
出版者 鹿児島大学
出版者言語 ja
公開者・出版者
出版者 Kagoshima University
出版者言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:53:41.514001
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3