WEKO3
アイテム
音楽学習における体ほぐし・心ほぐしの研究
http://hdl.handle.net/10232/14708
http://hdl.handle.net/10232/147086701ea38-4d0b-4a13-8dbb-f3aa0d0fd122
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
21530958seika.pdf (203.7 kB)
|
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-12-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 音楽学習における体ほぐし・心ほぐしの研究 | |||||
タイトル言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Study of Physical and Mental Release in Music Learning | |||||
タイトル言語 | en | |||||
著者 |
日吉, 武
× 日吉, 武 |
|||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 各教科の教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 体ほぐし・心ほぐし | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 喩え | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アニメキャラクター | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 簡 単な動作 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 合唱・合奏指導 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2009-2011年度科学研究費助成事業(科学研究費補助金(基盤研究(C)))研究成果報告書 課題番号:21530958 研究代表者:日吉武 (鹿児島大学教育学部准教授) | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では、体ほぐし・心ほぐしを音楽学習の中で実践するための指導方法と指導プログラムを開発した。そして小中学校の教育現場で実践を行いその効果の検証に取り組んだ。実践の結果、本研究で開発した指導方法や指導プログラムが、学習者の体や心をほぐし、音楽活動に楽しく取り組める効果を挙げ、さらに呼吸の改善、歌唱における発声の改善、器楽演奏における響きの改善、音楽表現の改善に効果を挙げるという示唆を得ることができた。 | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study, I have developed a teaching method and a program to relax the students' body and soul in their music class. Then, they were applied to the actual teaching in elementary and junior high schools, and their effect was measured. As a result, the adequacy of the method and the program has been verified. Thus, it has become obvious that they are effective to unlock the physical and mental potential of students and to enhance their motivation to study music. Particularly, they are useful for students to improve their breathing, vocalization, performance of musical instruments, and musical expression. |
|||||
内容記述言語 | en | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2012-05-30 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
NDC | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375 | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||
出版者言語 | ja | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||
出版者言語 | en | |||||
科研費番号 | ||||||
科研費番号 | 21530958 |