Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2019-06-04 |
タイトル |
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タイトル |
中堅助産師を対象とした専門的自律能力に関する研修プログラムの評価 |
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言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
Evaluation of a Training Program in Professional Autonomy Intended to Improve the Midwifery Practice Competence of Mid-career Generalist Midwives |
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言語 |
en |
著者 |
井上, 尚美
若松, 美貴代
中尾, 優子
吉留, 厚子
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言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
助産師クリニカルラダー |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
アドバンス助産師 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
卒後教育 |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Clinical ladder for midwifery |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Advance midwife |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Post-graduate education |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
要約(Abstract) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本研究の目的は,中堅助産師の専門的自律能力向上を目指して行った研修プログラムを評価し,今後の研修について検討することである。対象者は,研修を受講した中堅助産師43名。受講直後,3ヵ月・1年後の3回,専門的自律能力に関する7項目の自己評価を実施した。結果,自己評価レベルが上昇したのは,4項目であった。「管理の視点からのリーダーシップ」,「助産ケアの質の管理」,「産科診療ガイドラインの活用」,「倫理的意思決定のプロセス」。しかし,CLoCMiPレベルⅢのレベルには達していなかった。中堅助産師を対象とした研修では,実践事例を用いた演習が効果的であり,講義でも助産師の臨床実践と絡めて伝えることが必要であることが分かった。また,研修内容を臨床で実践することが能力向上につながるため,研修プログラムは研修だけで考えるのではなく,研修後の臨床実践も含めて組み立てることが必要であることが示唆された。 |
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言語 |
ja |
要約(Abstract) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The aim of the present study was to investigate the appropriateness of training content by evaluating a training program in professional autonomy intended to improve the practical competencies of mid-career generalist midwives. Subjects were 43 mid-career generalist midwives who took seven training courses in professional autonomy. They self-evaluated their abilities in the content covered by the courses immediately after, 3 months after, and 1 year after taking the courses. Of the seven training courses in professional autonomy, their self-evaluations rose in the following four courses: “Leadership from a management perspective,” “Management of the quality of midwifery care,” “Use of the Guidelines for Obstetrical Practice in Japan,” and “The process of ethical decision-making.” However, no subjects reached a self-evaluation level of 4 or 5 in these courses, corresponding to level 3 on the Clinical Ladder of Competencies for Midwifery Practice. During the training program, it was found that utilizing practice cases was effective, and lecture was necessary to compare proper practices with the midwives’ current practices. In order to improve the abilities covered by the training courses, it is necessary for midwives to practice them in the clinical setting. |
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言語 |
en |
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University
巻 29,
号 1,
p. 127-133,
発行日 2019-03-31
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作成日 |
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日付 |
2019-03-31 |
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日付タイプ |
Issued |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
PISSN |
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収録物識別子 |
13462180 |
NII書誌ID(雑誌) |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11358555 |
出版タイプ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
NDC |
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主題Scheme |
NDC |
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主題 |
495.9 |
公開者・出版者 |
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出版者 |
鹿児島大学 |
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言語 |
ja |
公開者・出版者 |
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出版者 |
Kagoshima University |
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言語 |
en |