WEKO3
アイテム
被災した障害児とその家族の支援ボランティア養成プログラムの効果と意義2
http://hdl.handle.net/10232/00032479
http://hdl.handle.net/10232/00032479e87b15ae-3360-4884-a46d-0b7ca1520879
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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24359785_v74_191-206 (1.5 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-04-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 被災した障害児とその家族の支援ボランティア養成プログラムの効果と意義2 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effects and Significance of a Volunteer Education Program for Families whose Children have some Disabilities after Occurring Natural Disaster 2. | |||||
言語 | en | |||||
タイトルよみ | ||||||
その他のタイトル | ヒサイ シタ ショウガイジ ト ソノ カゾク ノ シエン ボランティア ヨウセイ プログラム ノ コウカ ト イギ 2 | |||||
著者 |
肥後, 祥治
× 肥後, 祥治× 永仮, 広大 |
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著者よみ | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 142455 | |||||
姓名 | ヒゴ, ショウジ | |||||
著者よみ | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 142456 | |||||
姓名 | ナガカリ, コウダイ | |||||
別言語の著者 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 142457 | |||||
姓名 | HIGO, Shoji | |||||
別言語の著者 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 142458 | |||||
姓名 | NAGAKARI, Kodai | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特別支援教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 災害支援 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ボランティア養成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション・トレーニング | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
要約(Abstract) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は,災害弱者といわれる障害児とその家族の自然災害時の支援ボランティア養成プログラム(肥後・永仮,2022)にリジリエンスを中心とした支援者支援の内容を追加したプログラムの効果を検証することを目的としている。検証の結果,改良版のプログラムもこれまでと同じく参加者から好意的な反応を得ており,自然災害時のボランティアに参加したいという意欲についてはこれまで以上に高まっていることが分かった。また,プログラムの参加者は,新型コロナウイルスウイルス禍の影響を受け大部分を遠隔形式での授業で学んできた大学生であったが,そのような参加者に対して,本プログラムがコミュニケーション・トレーニングとして機能したことが明らかとなった。 The purpose of this study is to verify the effectiveness of a program that adds supporter support contents centered on resilience to the volunteer training program for children with disabilities and their families who are said to be vulnerable to disaster (Higo and Nagakari, 2022). As a result of the examination, it was found that the improved version of the program received the same positive response from the participants as before, and the motivation to participate in volunteering for families whose children have some disabilities after occurring natural disaster was higher than ever. In addition, the participants of the program were university students who had studied in remote classes due to the COVID-19 pandemic, and it was clarified that this program functioned as communication training for such participants. |
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収録雑誌名 |
鹿児島大学教育学部研究紀要. 教育科学編 en : Bulletin of the Faculty of Education, Kagoshima University. Studies in education 巻 74, p. 191-206, 発行日 2023-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24359785 | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
NDC | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||
公開者よみ | ||||||
値 | カゴシマ ダイガク | |||||
公開者別名 | ||||||
値 | Kagoshima University |