WEKO3
アイテム
潜在運動学習の⽅略は脳卒中患者の⼆重課題パフォーマンスに有益である
http://hdl.handle.net/10232/0002000172
http://hdl.handle.net/10232/0002000172fefe41c6-4fad-44f2-baf4-8a07ddd6a3bd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
Diss_有川瑛人_HOK038_2023.pdf
|
||
Abstract_有川瑛人_4715700039_2023.pdf
|
|
|
Result_ARIKAWA Eito_hok_38 (129 KB)
|
|
|
Comments_ARIKAWA_Eito_hok_38 (61.6 KB)
|
|
Item type | 学位論文 / Thesis or Dissertation(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Implicit Motor Learning Strategies Benefit Dual-Task Performance in Patients with Stroke | |||||
タイトル言語 | en | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 潜在運動学習の⽅略は脳卒中患者の⼆重課題パフォーマンスに有益である | |||||
タイトル言語 | ja | |||||
著者 |
有川, 瑛人
× 有川, 瑛人 |
|||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | stroke | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | implicit learning | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | explicit learning | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | serial reaction time | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attention | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | working memory | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dual-task | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | motor skills | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | rehabilitation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |||||
資源タイプ | doctoral thesis | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Background and Objectives: In stroke rehabilitation, the use of either implicit or explicit learning as a motor learning approach during dual tasks is common, but it is unclear which strategy is more beneficial. This study aims to determine the benefits of implicit versus explicit motor learning approaches in patients with stroke. Materials and Methods: Seventeen patients with stroke and 21 control participants were included. Motor learning was evaluated using the Serial Reaction Time Task (SRTT) in the context of dual-task conditions. The SRTT was conducted on two separate days: one day for implicit learning conditions and the other day for explicit learning conditions. Under the explicit learning conditions, a task rule was given to the participants before they started the task, but not under the implicit learning conditions. Learning scores were calculated for both implicit and explicit learning, and these scores were then compared within groups for patients with stroke and controls. We calculated the difference in learning scores between implicit and explicit learning and conducted a correlation analysis with the Trail Making Test (TMT) Parts A and B. Results: Learning scores on the SRTT were not different between implicit and explicit learning in controls but were significantly greater in patients with stroke for implicit learning than for explicit learning. The difference in learning scores between implicit and explicit learning in patients with stroke was correlated with TMT-A and showed a correlation trend with TMT-B. Conclusions: Implicit learning approaches may be effective in the acquisition of motor skills with dual-task demands in post-stroke patients with deficits in attention and working memory. Eito Arikawa, Masatomo Kubota, Tomoko Haraguchi, Masachika Takata and Shoji Natsugoe Implicit Motor Learning Strategies Benefit Dual-Task Performance in Patients with Stroke Medicina 2023, 59, 1673 https://doi.org/10.3390/medicina59091673 |
|||||
内容記述言語 | en | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2024-03-07 | |||||
日付タイプ | Collected | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ファイル(説明) | ||||||
内容記述 | 博士論文全文, 博士論文要旨, 最終試験結果の要旨, 論文審査の要旨 | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||
出版者言語 | ja | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | MDPI | |||||
出版者言語 | en | |||||
備考 | ||||||
備考言語 | ja | |||||
備考 | 【指導教員:窪田正大】 | |||||
学位名 | ||||||
学位名の言語 | ja | |||||
学位名 | 博士(保健学) | |||||
学位名 | ||||||
学位名の言語 | en | |||||
学位名 | Doctor of Philosophy in Health Science | |||||
学位授与機関名 | ||||||
学位授与機関識別子Scheme | kakenhi | |||||
学位授与機関識別子 | 17701 | |||||
学位授与機関名の言語 | ja | |||||
学位授与機関名 | 鹿児島大学 | |||||
学位授与年月日 | ||||||
学位授与年月日 | 2024-03-13 | |||||
学位授与番号 | ||||||
学位授与番号 | 甲保研第38号 |