WEKO3
アイテム
2023年度鹿児島大学初年次学生の体力水準
http://hdl.handle.net/10232/0002000738
http://hdl.handle.net/10232/00020007383cfdcc17-f2e5-47de-b2ff-0b28961d3672
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-01 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 2023年度鹿児島大学初年次学生の体力水準 | |||||
| タイトル言語 | ja | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Physical Fitness Levels of the First-year Student at Kagoshima University in 2023 | |||||
| タイトル言語 | en | |||||
| 著者 |
安方, 惇
× 安方, 惇× 川畑, 和也× 福満, 博隆 |
|||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 全学必修科目 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 体育・健康科学実習 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 新体力テスト | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 背筋力 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Mandatory Subject | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Physical Education and Health Science Practicum | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Physical Fitness test | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Back Strength | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| アクセス権 | ||||||
| アクセス権 | open access | |||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
| 要約 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 本研究では、本学の必修授業内で毎年実施している、文部科学省が推奨する新体力テストの結果について全国平均と比較することで、今後の体育授業における健康・体力指導時の客観的基礎資料を得ることを目的とする。また、本学独自で継続している背筋力についても合わせて報告する。初年次教育科目「体育・健康科学実習」において、必修で実施された体力測定を行い、欠席や見学により体力測定の全項目を測定できなかった者を除く1,445名(男性796名、女性649名)の横断データを分析対象とした。筋力、筋持久力、協調性、敏捷性、素早さ、柔軟性、心血管系持久力を含む体力は、文部科学省の新体力テスト実施要項(握力、上体起こし、長座体前屈、反復横跳び、20m シャトルラン、50m 走、立ち幅跳び、ハンドボール投げ)に従って測定した。また、2005年から本学では継続して実施している背筋力も測定した。体力測定の全国平均値と本学学生との比較の結果、男性で20m シャトルランとハンドボール投げが有意に高値(p<0.05)を示し、長座体前屈と立ち幅跳びが有意に低値(P<0.05)を示した。女性では上体起こしと20m シャトルランが有意に高値(P<0.05)を示した。背筋力指数は、男性で2005年度の2.01から2023年度には1.70、女性でも2005年度の1.39から2023年度には1.19と低下傾向であった。さらに、男性2.0、女性1.5に到達していなかった学生の割合においても、2005年度と比較して未達成の学生は男性で29.2%、女性で13.6% 増加傾向であった。本授業における体力水準の把握は、授業中の身体活動量を適正に増やすことや日常生活の活動量を向上させる一助となることに加え、生涯スポーツの重要性について考える機会となることが期待される。今後は、ここで得た示唆を踏まえて大学生に対する健康・体力指導を進めていくとともに、さらに分析の幅を広げ、学生に対して有益な情報提供や指導助言ができるよう研究を進めていきたいと考える。 | |||||
| 内容記述言語 | ja | |||||
| 要約 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | The purpose of this examine was to assess the health-related physical fitness of first-year students at Kagoshima University in 2023 which was measured in a physical education class as part of the university's general education program. The cross-sectional data of 1,445 students (796 males and 649 females) were evaluated in this analysis. Physical fitness including muscle strength,muscle endurance,coordination,agility,quickness,flexibility and cardiovascular endurance was measured according to the standard guidelines for physical fitness assessment from the Japanese Ministry of Education,Culture,Sports,Science and Technology(grip strength,sit-ups,sit & reach,side step,20m shuttle run,50m run,standing long jump, and handball throw). In addition,back muscle strength was measured. The male students showed significantly higher fitness levels 20m shuttle run and handball throw in comparison to the age-gender-matched Japanese average levels (p<0.05),while their fitness for sit & reach and standing long jump was significantly lower (p<0.05).The levels of sit-ups and 20m shuttle run in the female students were significantly higher than the average levels (P<0.05). Back strength index decreased for males from 2.01 in AY 2005 to 1.70 in AY 2023. The back strength index also decreased for females from 1.39 in AY 2005 to 1.19 in AY 2023. Over the 18-year period from AY 2005 to AY 2023,the number of students not reaching the target back strength index (males ≥ 2.0,females ≥ 1.5) increased by 29.2% for males and 13.6% for females. Therefore,further programs should be developed in physical fitness classes to maintain the improvement level of health-related physical fitness and the acquisition of knowledge for health promotion among such students. The role of physical education class in university education is also discussed and highlighted. | |||||
| 内容記述言語 | en | |||||
| 収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学総合教育機構紀要 巻 8, p. 49-60, 発行日 2025-03-01 |
|||||
| 作成日 | ||||||
| 日付 | 2025-03-01 | |||||
| 日付タイプ | Issued | |||||
| NII書誌ID(雑誌) | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| NC ID | AA12821280 | |||||
| 出版タイプ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 公開者・出版者 | ||||||
| 出版者 | 鹿児島大学 | |||||
| 出版者言語 | ja | |||||
| 公開者・出版者 | ||||||
| 出版者 | Kagoshima University | |||||
| 出版者言語 | en | |||||