WEKO3
アイテム
日本の小学校英語教育の20年余 : 文献から見た課題
http://hdl.handle.net/10232/0002000739
http://hdl.handle.net/10232/0002000739e2c0630f-233c-46a2-8a19-4842c576291c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-01 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 日本の小学校英語教育の20年余 : 文献から見た課題 | |||||
| タイトル言語 | ja | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Over Two Decades of Elementary School English Education in Japan : Challenges as Viewed in the Literature | |||||
| タイトル言語 | en | |||||
| 著者 |
ハムチュック, モニカ
× ハムチュック, モニカ× 楠元, 洋子 |
|||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | eng | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | elementary school | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | English education | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | challenges | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 小学校 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 英語教育 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 課題 | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| アクセス権 | ||||||
| アクセス権 | open access | |||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
| 要約 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | Elementary school English education in Japan has recently entered its third decade. This paper aims to analyse Japanese-language literature related to the first two decades in terms of the objectives of the research papers, their methods, their results and the challenges they name, to identify commonalities and differences between them, and thus to make the findings easily accessible to a non-Japanese audience. 68 Japanese-language studies of elementary school English education are grouped into three categories by the stage of implementation they address. After analysing each stage, conclusions are drawn regarding their key characteristics, the successes of each period as well as the recurring challenges that are mentioned throughout. | |||||
| 内容記述言語 | en | |||||
| 要約 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 日本の小学校英語教育は近年、第3の節目を迎えた。本稿では、最初の20年間に関連する日本語文献を、研究論文の目的、方法、結果、そして挙げられた課題の観点から分析し、それらの共通点と相違点を明らかにすることで、海外の研究者にも利用しやすいようにすることを目的とする。そのため、小学校英語教育に関する68の日本語研究を、英語教育導入段階別に3つのカテゴリーに分類した。各導入段階に関する論文を分析し、その主要な特徴、各時期の成功例、そして繰り返し言及される課題に関して考察を行った。 | |||||
| 内容記述言語 | ja | |||||
| 収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学総合教育機構紀要 巻 8, p. 61-77, 発行日 2025-03-01 |
|||||
| 作成日 | ||||||
| 日付 | 2025-03-01 | |||||
| 日付タイプ | Issued | |||||
| NII書誌ID(雑誌) | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| NC ID | AA12821280 | |||||
| 出版タイプ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 公開者・出版者 | ||||||
| 出版者 | 鹿児島大学 | |||||
| 出版者言語 | ja | |||||
| 公開者・出版者 | ||||||
| 出版者 | Kagoshima University | |||||
| 出版者言語 | en | |||||