WEKO3
アイテム
GRIT の育成における経験要因の探究 : 教師を対象とした調査から
http://hdl.handle.net/10232/0002000740
http://hdl.handle.net/10232/0002000740242c712e-82c0-42b1-86ec-403ec7a93d00
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-01 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | GRIT の育成における経験要因の探究 : 教師を対象とした調査から | |||||
| タイトル言語 | ja | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Exploration of Experiential Factors in Developing GRIT : A Survey Study on Teachers | |||||
| タイトル言語 | en | |||||
| 著者 |
倉元, 賢一
× 倉元, 賢一× 木村, 彰孝× 萩原, 和孝 |
|||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | GRIT(やり抜く力) | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 教師教育 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 同僚性 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 実践的経験 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | GRIT | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Teacher Education | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Collegiality | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Practical Experience | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| アクセス権 | ||||||
| アクセス権 | open access | |||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
| 要約 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 本研究は、教師のGRIT(やり抜く力)形成における実践的経験の質的差異とその相互作用を理論的、実証的に解明することを目的とする。GRIT は「長期的な目標に対する粘り強さと情熱」と定義され、教職という専門職において特に重要な意味を持つ。特に、日本の教職文化における同僚性の高さと「意味の追求」という特徴が、GRIT 形成に独自の影響を与えている可能性が指摘されており、この文化的特性を踏まえた理論的枠組みの構築が求められている。 理論的考察においては、Duckworth らのGRIT 概念と正統的周辺参加論を統合し、津村の研究を参考に教職におけるGRIT の特質を「不易」「流行」「地域」という三つの観点から体系的に整理した。「不易」は教科指導力や生徒指導力など時代を超えて求められる基本的資質、能力を指し、「流行」はICT 活用能力など社会変化に応じて求められる資質、能力を表す。さらに「地域」は、地域の自然、歴史、文化への理解や愛着を基盤とした教育実践力として概念化された。この理論的統合により、教師のGRIT 形成を、個人的な資質形成と組織的な文脈における発達の相互作用として捉える分析枠組みを提示した。 実証的検討としてK 県内の教員を対象に、Google フォームを使用してアンケート調査を実施し、教師のGRIT 形成における経験要因を分析した。GRIT 形成に関わる実践的認識として、目標設定の方略、持続的努力、協働的支援、省察的実践という四つの中核的カテゴリーが抽出された。特筆すべき点は、教師たちがGRIT 形成を単なる個人的資質の問題としてではなく、同僚性に基づく組織的な文脈の中で捉えている実態が明らかとなった。 これらの知見に基づき、本研究では教師のGRIT 育成を支援する体系的な体制として、以下の三つの提言を行った。(1)実践の意味や価値の理解を深めるメンタリングシステムの構築、(2)校内研究会や授業研究会を通じた協働的な学びの場の創出、(3)キャリアステージに応じた組織的な専門性開発の体制整備である。これらの提言は、個人の資質形成と組織的支援の有機的な統合を目指すものである。 本研究の意義は、教師のGRIT 形成における実践的経験の質的差異を理論的に整理し、その相互作用を実証的に検証した点にある。今後の研究課題として、縦断的調査による発達的変化の把握、国際比較研究による文化的特徴の検証、実践プログラムの開発と効果検証が挙げられる。これらの課題に取り組むことで、教師教育における GRIT 研究の一層の深化が期待される。 |
|||||
| 内容記述言語 | ja | |||||
| 要約 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | This study aims to elucidate the qualitative differences and interactions of practical experiences that contribute to the formation of GRIT (perseverance and passion for long-term goals) among teachers, both theoretically and empirically. Defined by Duckworth et al. (2007), GRIT has significant implications in the teaching profession, particularly within the cultural context of Japan, where collegiality and the pursuit of meaning are emphasized. The theoretical framework integrates GRIT with the Legitimate Peripheral Participation theory, classifying teacher competencies into three categories: “Fundamentals,” referring to essential and timeless skills like instructional and student guidance; “Trends,” encompassing adaptability to changes such as ICT integration; and “Regionality,” which emphasizes leveraging local cultural and natural contexts in teaching practices. Empirical evidence was obtained through a survey of teachers in Prefecture K using Google Forms. Responses revealed four core categories influencing GRIT development: goal-setting strategies, sustained effort, collaborative support, and reflective practices. Notably, teachers perceived GRIT formation as embedded within organizational contexts rather than being solely an individual attribute. The study proposes three systematic approaches to fostering GRIT in teacher education: (1) establishing mentoring systems to deepen understanding of the value of teaching practices, (2) creating collaborative learning spaces through in-school research activities, and (3) structuring professional development programs tailored to career stages. These findings highlight the interplay between individual traits and organizational support in cultivating GRIT and provide insights for designing effective teacher education programs. Future research should explore longitudinal changes, cultural comparisons, and practical interventions to further refine GRIT development strategies. |
|||||
| 内容記述言語 | en | |||||
| 収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学総合教育機構紀要 巻 8, p. 78-95, 発行日 2025-03-01 |
|||||
| 作成日 | ||||||
| 日付 | 2025-03-01 | |||||
| 日付タイプ | Issued | |||||
| NII書誌ID(雑誌) | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| NC ID | AA12821280 | |||||
| 出版タイプ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 公開者・出版者 | ||||||
| 出版者 | 鹿児島大学 | |||||
| 出版者言語 | ja | |||||
| 公開者・出版者 | ||||||
| 出版者 | Kagoshima University | |||||
| 出版者言語 | en | |||||