WEKO3
アイテム
ぜん動波発生装置付き模型双胴船に関する基礎実験 I
http://hdl.handle.net/10232/13327
http://hdl.handle.net/10232/13327028efd1a-3954-46d8-8fda-a62566131ed0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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AN00040498_v34-1_p119-135.pdf (1.7 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-06-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ぜん動波発生装置付き模型双胴船に関する基礎実験 I | |||||
タイトル言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Basic Tests of a Twin Hull Ship Model with a Peristaltic Wave Generator I | |||||
タイトル言語 | en | |||||
著者 |
中山, 博
× 中山, 博 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The peristaltic motion of ships has a pumping action to shift the fluid in the watercourse in the traveling direction of waves. With a view to utilizing the pumping action for engineering purposes (Reynolds number : order of 10^3), the author performed measurement of induced flow velocity, hull resistance test, and quasi-self propulsion test by use of a twin hull ship model equipped with a peristaltic wave generator on the inner wall, and obtained the following information : In the case amplitude (ε) was 0.5cm, the mean induced flow velocity was highest when amplitude ratio (α) was 6 and travelling wave velocity (c) was 60cm/sec, being 14.1cm/sec. It is presumed from the hull resistance test results that the total resistance of the hulls was 4.26gr and effective horsepower (E.H.P) was 43.9×10^{-7} P.S. when α was 6, c was 70cm/sec, and ship velocity was 7.73cm/sec. The quasi-self propulsion test results show that induced flow velocity and ship velocity increased with an increase in c regardless of α, suggesting that α has little effect on the both velocities. Ship velocity was highest when α was 11 and c was 60cm/sec, being 8.23cm/sec. |
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内容記述言語 | en | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 1) 振幅(ε)0.5cmの場合,進行波速度(c)60~90cm/secの範囲で,何れの振幅比(α)においても,誘起流速(v)は,流入部で小さく,中央から徐々に増速され,流出部で最大となり,重畳効果が認められた。α:6, c:60cm/secの時,平均最大値14.1cm/sec。2) 有効馬力は,α:6, c:70cm/sec,速度7.73cm/secの時,抵抗4.26gr, E.H.P.:43.90×10^{-7} P.S.と推定される。3) 準自航試験の場合,何れのαにおいてもcの増加に伴い,誘起流速,従って船速も増加し,αの違いによる速度差は小,α:11, c:60cm/secの時,最大値8.23cm/secを得た。 | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学水産学部紀要 en : Memoirs of Faculty of Fisheries Kagoshima University 巻 34, 号 1, p. 119-135, 発行日 1985-12-25 |
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作成日 | ||||||
日付 | 1985-12-25 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
ISSN | 0453087X | |||||
NII書誌ID(雑誌) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
NC ID | AN00040498 | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
NDC | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 660 | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||
出版者言語 | ja | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||
出版者言語 | en |