WEKO3
アイテム
青年期発達障害者のセルフ・アドボカシー・スキル獲得にむけた教育プログラム開発
http://hdl.handle.net/10232/14769
http://hdl.handle.net/10232/1476919bb78df-1033-42a3-a423-2dde7dbdc941
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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21730725seika.pdf (251.2 kB)
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Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-12-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 青年期発達障害者のセルフ・アドボカシー・スキル獲得にむけた教育プログラム開発 | |||||
タイトル言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Developing an educational program for young people with LD, ADHD, and/or ASD to acquire self-advocacy skills | |||||
タイトル言語 | en | |||||
著者 |
片岡, 美華
× 片岡, 美華 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己権利擁護 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 障害理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育支援プログラム | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 思春期青年期 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特別支援 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アメリカ・オーストラリア | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2009-2011年度科学研究費助成事業(科学研究費補助金(若手研究(B)))研究成果報告書 課題番号:21730725 研究代表者:片岡美華 (鹿児島大学教育学部准教授) | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 青年期の発達障害者がセルフ・アドボカシー・スキルを獲得するための教育においては、自己の障害理解を本人の心理状態を考慮した上で行うこと、そして成功体験を中心に、誰にどのように支援を求めるか、具体的な伝え方を教えることが重要であることが先駆事例や臨床事例から明らかとなった。さらに当事者から支援を求められたときに、周囲が受け止められるよう支援側の障害理解が、プログラム導入の前提条件として求められた。 | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | When young people with LD, ADHD and/or ASD begin to acquire self-advocacy skills, teachers should be aware of the students psychological state and support them as they increase their self-understanding of their disabilities. Based on literature reviews, observations, interviews and case studies, it is important to teach students who may support them and how to ask for help. It is also very important that students experience success. Furthermore, support providers should understand students’ disabilities before introducing a self-advocacy skill program. | |||||
内容記述言語 | en | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2012-05-25 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
NDC | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 378 | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||
出版者言語 | ja | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||
出版者言語 | en | |||||
科研費番号 | ||||||
科研費番号 | 21730725 |