WEKO3
アイテム
「老年看護学実習」における学びの分析 : 学生の実習レポートの分析より
http://hdl.handle.net/10232/12966
http://hdl.handle.net/10232/12966f54a674c-606c-4b32-8512-f702d72783d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
AA11358555_v21_p13-19.pdf (18.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-01-06 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 「老年看護学実習」における学びの分析 : 学生の実習レポートの分析より | |||||||||||||
タイトル言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Learning in "Gerontological nursing practice" : Analyzing students' practice reports | |||||||||||||
タイトル言語 | en | |||||||||||||
著者 |
杉野, 朋子
× 杉野, 朋子
× 丹羽, さよ子
|
|||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 老年看護学実習 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | レポート分析 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 実習効果 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | gerontological nursing practice | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | analysis of reports | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | effectiveness of practice | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
要約 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、「老年看護学実習I」を終えた時点で、“老年者の立場に立ったケアとは”ということを学生がどのように捉えているのかを分析し、講義・実習を通しての学びについて明らかにすることである。老年看護学実習Iを履修し、同意の得られた学生71名の提出したレポートを対象に、“老年者の立場に立ったケアとは”の記述内容から、ケアに関する記述を抽出し、実習場(介護老人保健施設、グループホーム)ごとに、意味の類似性によりグルーピング化を行い、カテゴリーを抽出した。その結果、両施設で【その人らしさを理解する】、【自立を目指した関わり】、【老年者を尊重する】、【ケアをするために必要な基礎知識を持つ】が、介護老人保健施設群のみで【家族支援】、【環境の充実】が抽出された。また、全153コードのうち、【その人らしさを理解する】のコード数が54.2%と半数以上を占めていた。以上のことより、学生は、老年看護に必要な要素を学ぶことができたのではないかと考える。 | |||||||||||||
内容記述言語 | ja | |||||||||||||
要約 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | This study aimed to analyze how students who had studied "Gerontological Nursing Practice I" perceived "the kind of care desired by elderly people", so as to clarify what they had learned from lectures and practices. Upon receiving the consent of 71 students who had studied "Gerontological Nursing Practice I", we extracted accounts of "the kind of care desired by elderly people" in their reports, grouped them according to their semantic similarities under each place of practice (long-term care health facilities and group homes), and extracted categories. As the results, we extracted four categories ([understanding personal traits], [forming a relationship toward self-reliance], [respecting elderly people], and [having the fundamental knowledge for providing care]) for both places and two other categories ([family support] and [improving the environment]) in long-term care health facilities. With regard to the rate of codes under all categories, the codes under [understanding personal traits] totaled 54.2%, comprising more than half of all codes. | |||||||||||||
内容記述言語 | en | |||||||||||||
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要 en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University 巻 21, p. 13-19, 発行日 2011-03-31 |
|||||||||||||
作成日 | ||||||||||||||
日付 | 2011-03-31 | |||||||||||||
日付タイプ | Issued | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
ISSN | 13462180 | |||||||||||||
NII書誌ID(雑誌) | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
NC ID | AA11358555 | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
NDC | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 492 | |||||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||||||||||
出版者言語 | ja | |||||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||||||||||
出版者言語 | en |