ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島大学医学部保健学科紀要
  3. vol. 25(1)
  1. 医学部
  2. 医学部・紀要論文

学生のリフレクションを促す経験型実習 : 主体的に学ぶ力を育成するための取り組み

http://hdl.handle.net/10232/23888
http://hdl.handle.net/10232/23888
62f00b46-53b8-47b7-b2ab-262d307074a0
名前 / ファイル ライセンス アクション
p11-18_25.pdf p11-18_25.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-05-28
タイトル
タイトル 学生のリフレクションを促す経験型実習 : 主体的に学ぶ力を育成するための取り組み
タイトル言語 ja
タイトル
タイトル Experinence-Based Learning that Facilitates Reflection in Students
タイトル言語 en
著者 深田, あきみ

× 深田, あきみ

ja 深田, あきみ

en FUKADA, Akimi

Search repository
新橋, 澄子

× 新橋, 澄子

ja 新橋, 澄子

en SHINBASHI, Sumiko

Search repository
下髙原, 理恵

× 下髙原, 理恵

ja 下髙原, 理恵
下高原, 理恵

en SHIMOTAKAHARA, Rie

Search repository
峰, 和治

× 峰, 和治

ja 峰, 和治

en MINE, Kazuharu

Search repository
李, 慧瑛

× 李, 慧瑛

ja 李, 慧瑛

en LEE, Hyeyong

Search repository
緒方, 重光

× 緒方, 重光

ja 緒方, 重光

en OGATA, Shigemitsu

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 臨地実習
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 経験学習
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 リフレクション
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 ビジョンゴール
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing prctice
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 experience-based learning
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 reflection
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 vision goal
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 看護基礎教育における臨地実習は, 1人の患者を受持って, 看護計画を立案, 実施する方法が一般的である。 しかし, 看護展開の思考プロセスに重きをおかれることが多く, 看護技術を修得する機会が減少している。 また, 看護師という職業の専門性や医療チームとしての認識などについて, 実習中に体験していてもそれを学びとして認識する機会が少ないなどの課題が明らかになっている。 このような背景からA看護学校では, 経験型実習をベースとし, 1人の患者を受け持つのではなく, 複数の受持ち患者を看護師と共に看る実習方法を試行導入した。 その結果, 主体的に学ぶ力が伸びて, 基礎看護技術の修得状況が改善し, リフレクションシートとビジョンゴールシートを併用することで, 看護過程の理解が深まった。 また, 経験型実習における今後の課題として, 学生のリフレクションを促す教員の指導スキルや学習プロセスの評価方法等が見えてきた。
内容記述言語 ja
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 In clinical arainig during basic nursing education, each student is generally in charge of one patient and is expected to develop and implemant a nursing plan. However, because the focus of training is often directed at simply the thinking processes in nursing practice, occasions to learn practical nursing skills have been declining. It has also been revealed that nursing students are provided with fewer opportunities to turn their experiences as experts and as a part of a medical team into actual recognition and learning. Against this background, nursing school A incorporated a trial training program rooted i experience-based learning, ini which each nursing student cares for multiple patients together with nurses. This trial program enhanced self-directed learning skills and basic nursing skills among nursing students, and students' understanding of the nursing process was deepened by the combined use of reflection sheets and vision goal sheets. The findings of this study revealed future challenges in experience-based learning, such as improving teachers' skills for facilitating reflection in students and reviewing the evaluation method of leaning processes.
内容記述言語 en
収録雑誌名 ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University

巻 25, 号 1, p. 11-18, 発行日 2015-03-31
作成日
日付 2015-03-31
日付タイプ Issued
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
ISSN 13462180
NII書誌ID(雑誌)
収録物識別子タイプ NCID
NC ID AA11358555
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
NDC
主題Scheme NDC
主題 492
公開者・出版者
出版者 鹿児島大学
出版者言語 ja
公開者・出版者
出版者 Kagoshima University
出版者言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:53:34.208937
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3