Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2019-05-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
離島・へき地をフィールドとした教育プログラムの効果 : 看護実践能力を高めるための卒後教育への取り組み |
|
タイトル言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effects of an education program targeting remote islands and areas : Effort for post-graduate education to improve nursing skills |
|
タイトル言語 |
en |
著者 |
春田, 陽子
金子, 美千代
丹羽, さよ子
久松, 美佐子
堤, 由美子
木佐貫, 彰
|
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
在宅看護 |
キーワード |
|
|
主題言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護教育 |
キーワード |
|
|
主題言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
倫理観 |
キーワード |
|
|
主題言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生活者としての対象理解 |
キーワード |
|
|
主題言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
home nursing |
キーワード |
|
|
主題言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Nursing education |
キーワード |
|
|
主題言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
sense of ethics |
キーワード |
|
|
主題言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Understanding of patients as persons who implement daily-life activities |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
要約 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
我々は,2015年から「地域での暮らしを最期まで支える人材養成―離島・へき地をフィールドとした教育プログラム―」を行っている。本研究は,履修生の臨床現場での看護実践に本教育プログラムがどのような効果をもたらしたかを分析し,本教育プログラムの有用性を検討する。アドバンスコースを履修している急性期病院に勤務する看護師1名を対象に,実習終了後のレポートとe ポートフォリオからデータを抽出し分析した。その結果,対象が独自な背景を有する「生活者」であること,看護師の倫理的感性が密接に関係していること,看護実践を振り返り自己洞察することの重要性について学んでいた。以上より,本教育プログラムは,地域での暮らしを最期まで支える看護職に必要な能力を発展させていく上で有用であることが示唆された。 |
|
内容記述言語 |
ja |
要約 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We have been providing intervention for remote islands and areas based on an education program for human resource development to support all residents’ community lives since 2015.The present study aimed to analyze the effects of th above-mentioned education program on students’ nursing practice in clinical settings to examine its usefulness. The subject was a nurse of an acute care hospital who had taken the advanced course. Data were extracted from her report submitted following training and her e-portfolio and analyzed. The nurse learned that “care recipients living in the above-mentioned areas” have a unique background and that nursing care provided by nurses is closely associated with their ethical sensitivities, as well as the importance of reviewing their nursing practice and self-insight. The results of the study suggest that the education program is useful for nurses to develop skills required to support people who wish to continue to lead a community-based life. |
|
内容記述言語 |
en |
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University
巻 29,
号 1,
p. 27-37,
発行日 2019-03-31
|
作成日 |
|
|
日付 |
2019-03-31 |
|
日付タイプ |
Issued |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
ISSN |
13462180 |
NII書誌ID(雑誌) |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
NC ID |
AA11358555 |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
NDC |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
492.9 |
公開者・出版者 |
|
|
出版者 |
鹿児島大学 |
|
出版者言語 |
ja |
公開者・出版者 |
|
|
出版者 |
Kagoshima University |
|
出版者言語 |
en |