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アイテム
「地域での暮らしを最期まで支える人材養成」の課題 : 履修生の看護過程展開上の特徴からの検討
http://hdl.handle.net/10232/00030646
http://hdl.handle.net/10232/000306462a1a75fb-8ec4-492f-98f2-6ad5241de1e9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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AA11358555_v29_n1_p39-48 (4.4 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
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公開日 | 2019-05-30 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 「地域での暮らしを最期まで支える人材養成」の課題 : 履修生の看護過程展開上の特徴からの検討 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Challenges of Human Resource Development to Support All Residents’ Community Lives : Based on the Characteristics of the Nursing Process in Clinical Nurse | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
金子, 美千代
× 金子, 美千代
× 丹羽, さよ子
× 堤, 由美子
× 春田, 陽子
× 野中, 弘美
× 木佐貫, 彰
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言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 在宅看護過程 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | シャドーイング | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | プロセスレコード | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | リフレクション | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 卒後教育 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | home nursing process | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | shadowing | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | process records | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | reflection | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | postgraduate education | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
要約(Abstract) | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 我々は2015年から「地域での暮らしを最期まで支える人材養成―離島・へき地をフィールドとした教育プログラム」を行っている。その中で,訪問看護師へのシャドーイングにより在宅看護過程を履修生に追体験させる実習をしている。本研究の目的は,今後の在宅看護を担う人材育成に資するために,臨地施設に看護職として勤務している履修生28名の本実習終了後のレポートを質的帰納的に分析し,対人的援助関係の過程を基盤とした思考過程である看護過程展開上の特徴を明らかにすることである。 その結果,1. 自己の価値観で対象を理解している,2. 対象の言動の本当の意味を理解できていない,3. 医学的思考に偏った看護を展開している,4. 対象の尊厳を尊重しない看護を展開している,5. 対人的援助関係がうまく築けない,という履修生の特徴が明らかになった。 これらは,在宅看護を担う人材育成の際に,留意すべき課題であり,再教育の必要性を示唆している。 その際,プロセスレコードを用いて自己の在宅看護過程を再構成させ丁寧に振り返らせる(リフレクション)という方法は非常に有効である。 |
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言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
要約(Abstract) | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | We have been providing intervention for remote islands and areas based on an education program for human resource development to support all residents’ community lives since 2015. During training for visiting nurses as part of this program, participants reflect on their home nursing process using the shadowing technique. With the aim of nurturing professionals for future home nursing, we qualitatively and inductively analyzed reports, submitted by 28 nurses with clinical experience after such training, and examined the characteristics of their nursing process. Five characteristics were identified through analysis: 1) recognition of patients based on each nurse’ s own values; 2) insufficient understanding of patients’ true intentions through their statements/behaviors; 3) development of nursing driven by medical thoughts; 4) development of nursing without sufficient respect for patients’ dignity; and 5) difficulty in establishing favorable patient-nurse relationships. These points should be noted when developing human resources for home nursing. They also suggest the necessity of re-education for these nurses. At that time, the method of reflecting using the process record is very useful. |
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言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要 en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University 巻 29, 号 1, p. 39-48, 発行日 2019-03-31 |
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作成日 | ||||||||||||||||||||||||||||||
日付 | 2019-03-31 | |||||||||||||||||||||||||||||
日付タイプ | Issued | |||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 13462180 | |||||||||||||||||||||||||||||
NII書誌ID(雑誌) | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11358555 | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||||||
NDC | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 492.99 | |||||||||||||||||||||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en |