Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2019-05-30 |
タイトル |
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タイトル |
回復期リハビリテーション病棟での老年看護学実習における学びの検討 : 学生の実習レポートの分析を通して |
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言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
Learning from geriatric nursing training on a convalescent rehabilitation ward : An Analysis of Their Reports |
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言語 |
en |
著者 |
益満, 智美
久松, 美佐子
野中, 弘美
金子, 美千代
丹羽, さよ子
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言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
回復期リハビリテーション病棟 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
老年看護学実習 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
学び |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
レポート分析 |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Convalescent rehabilitation ward |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Geriatric nursing training |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
learning |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
report analysis |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
要約(Abstract) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本研究の目的は,回復期リハビリテーション病棟における老年看護学実習において,学生がどのような学びをしているかを明らかにすることである。回復期リハビリテーション病棟で履修した学生50名の提出したレポートから,実施できた援助に関する記述を抽出し,意味の類似性によりグルーピング化を行い,カテゴリを抽出した。その結果,【対象の人となりに合わせた生活が送れるための援助】【自立性の維持・向上を目指した生活への援助】【自我発達を促進する援助】【家族の思いを理解し受け入れに向けた援助】が抽出された。本実習によって,「生活行動への援助」を通して対象の生活機能およびQOLの向上を図るという,リハビリテーションの視点を持った看護については多くの学生が実施していたが,老年期にある対象の自我発達を支え,家族を含めたチーム全体で対象を支えていくという援助は少なかった。 |
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言語 |
ja |
要約(Abstract) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The present study involved nursing students who had undergone geriatric nursing training on a convalescent rehabilitation ward, and examined what they had learned from it. The subjects were 50 students who had undergone “Rehabilitation nursing training” on the hospital ward for convalescent rehabilitation, and they were asked to describe “care services that they were able to provide as nurses”. Descriptions related to care were extracted and grouped into the following categories according to the similarities of their meanings: [specific care provided for individual patients based on their personalities to help them live a desired life], [care to maintain and improve the independence of patients], [care to promote patients’ personal development], and [care to help patients understand and accept the feelings of their families]. Whereas many nursing students provided nursing care from the viewpoint of rehabilitation to improve the vital functions and QOL of patients by supporting their daily activities during the training session, few students made efforts to support elderly patients and the development of their egos as a team including their families. |
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言語 |
en |
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University
巻 29,
号 1,
p. 49-54,
発行日 2019-03-31
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作成日 |
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日付 |
2019-03-31 |
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日付タイプ |
Issued |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
PISSN |
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収録物識別子 |
13462180 |
NII書誌ID(雑誌) |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11358555 |
出版タイプ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
NDC |
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主題Scheme |
NDC |
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主題 |
429.9 |
公開者・出版者 |
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出版者 |
鹿児島大学 |
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言語 |
ja |
公開者・出版者 |
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出版者 |
Kagoshima University |
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言語 |
en |