ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島大学医学部保健学科紀要
  3. vol. 29(1)
  1. 医学部
  2. 医学部・紀要論文

訪問看護実習における学びの分析

http://hdl.handle.net/10232/00030648
http://hdl.handle.net/10232/00030648
26f322cf-9224-4f4f-8e83-7fda1ca9621e
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11358555_v29_n1_p55-61.pdf AA11358555_v29_n1_p55-61 (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-30
タイトル
タイトル 訪問看護実習における学びの分析
タイトル言語 ja
タイトル
タイトル Analysis on What Is Learned through Home-care Nursing Training
タイトル言語 en
著者 野中, 弘美

× 野中, 弘美

ja 野中, 弘美

en NONAKA, Hiromi

Search repository
金子, 美千代

× 金子, 美千代

ja 金子, 美千代

en KANEKO, Michiyo

Search repository
米増, 直美

× 米増, 直美

ja 米増, 直美

en YONEMASU ACDAN, Naomi

Search repository
久松, 美佐子

× 久松, 美佐子

ja 久松, 美佐子

en HISAMATSU, Misako

Search repository
益満, 智美

× 益満, 智美

ja 益満, 智美

en MASUMITSU, Tomomi

Search repository
丹羽, さよ子

× 丹羽, さよ子

ja 丹羽, さよ子

en NIWA, Sayoko

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 訪問看護ステーション
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 実習
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 学び
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 在宅看護過程
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 Home-care nursing station
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 practice
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 learning
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 home-care nursing training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,訪問看護実習において学生がどのような学びを得たか具体的に明らかにすることである。成人看護学実習を終え,訪問看護ステーションでの実習を履修した学生38名のレポートを対象に,実習の履修順序により2つの群に分け(Ⅱ→Ⅰ群,Ⅰ→Ⅱ群),学びに関する記述を抽出し,意味の類似性を基に分類しカテゴリを抽出した。その結果,両群で【対象の生活を支える視点】,【家族ケアの重要性】,【意思決定支援の大切さ】,【在宅看護における基本的な視点】の共通するカテゴリが抽出された。【地域包括ケアの視点をもつ重要性】はⅡ→Ⅰ群のみ,【多職種連携することの重要性】はⅠ→Ⅱ群でのみ抽出された。また,両群ともに【対象の生活を支える視点】のラベル数が最も多かった。以上より,学生は在宅看護過程において必要な視点を獲得しているといえる。しかし,対象の特性に合わせた具体的な視点の獲得については今後検討していく必要がある。
内容記述言語 ja
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 The current study is to clarify what specifically nursing students learn through home-care nursing training. Based on the reports submitted by 38 students who completed an adult nursing training course and subsequently a training course at a home-care nursing station, they were divided into two groups (II→I Group and I→II Group) depending on the areas they received training in. Then, learning-related descriptions were extracted from their reports, and categorized based on similarity in meaning. As a result, four common categories were identified in both Groups, including ?perspective of supporting the patient’s living?, ?importance of care-taking by the patient’s family?, ?importance of supporting decision-making?, and ?basic perspectives in home-care nursing?, while ?importance of having a perspective of community-based integrated care? was identified only in II→I Group, and ?importance of inter-professional work (IPW)? was identified only in I→II Group. In both Groups, the number of labels are the largest for ?perspective of supporting the patient’s living?. From these facts, the students are considered to have successfully acquired the perspectives that they were expected to acquire through the home-care nursing training course. It is necessary, however, to examine in the future a course content that allows them to acquire specific perspectives in response to the characteristics of each patient.
内容記述言語 en
収録雑誌名 ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University

巻 29, 号 1, p. 55-61, 発行日 2019-03-31
作成日
日付 2019-03-31
日付タイプ Issued
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
ISSN 13462180
NII書誌ID(雑誌)
収録物識別子タイプ NCID
NC ID AA11358555
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
NDC
主題Scheme NDC
主題 492.9
公開者・出版者
出版者 鹿児島大学
出版者言語 ja
公開者・出版者
出版者 Kagoshima University
出版者言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 14:06:35.155961
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3