ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

{"_buckets": {"deposit": "61e89ab0-3c4d-47dc-8f6a-768ae0a1059c"}, "_deposit": {"created_by": 29, "id": "16570", "owners": [29], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "16570"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:ir.kagoshima-u.ac.jp:00016570", "sets": ["63", "6111"]}, "author_link": ["142317", "142313", "142312", "142315", "142314", "142316"], "item_6_alternative_title_19": {"attribute_name": "タイトルよみ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_alternative_title": "エンカク ホウシキ ニヨル ワークショップ オ タヨウ シタ ホゴシャ シエン プログラム ノ コウカ ニ カンスル ヨビテキ ケンキュウ"}]}, "item_6_biblio_info_5": {"attribute_name": "収録雑誌名", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2023-03-31", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicIssueNumber": "2", "bibliographicPageStart": "No.12", "bibliographicVolumeNumber": "9", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "九州地区国立大学教育系・文系研究論文集"}, {"bibliographic_title": "The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities", "bibliographic_titleLang": "en"}]}]}, "item_6_description_4": {"attribute_name": "要約(Abstract)", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "発達障害児の保護者支援の必要性が叫ばれている。本研究の目的は、オンライン会議システムを用いてグループワークを中心とした行動分析にもとづくペアレント・トレーニングを実施し、学習内容の知識の習得、抑うつ度、養育態度等への効果を検討することであった。参加者は、何らかの教育的ニーズのある小学校低学年の子どもの保護者 9 名であり、最終的には 6 名の保護者の資料が分析された。プログラム実施の前後での行動分析の知識に関する質問紙とベック抑うつ質問紙票の得点に対して符号付き順位和検定を行ったところ、5%水準でプログラムの有効性が示唆された。また、子どもの養育態度のプログラム参加前後の得点は、下位尺度「肯定的働きかけ」の上昇、「叱責」の低減において 10%の水準で有意傾向が検出された。さらに、最終アンケートから参加者が、学んだ知識を実際に利用していることやオンライン会議システムを通したプログラムの参加に肯定的な評価をおこなっていることが示された。以上のことから、今回実施した遠隔方式での保護者支援プログラムは、保護者に望ましい影響を与えたと考えられる。\nIt is no exaggeration to say so much about the importance of supports for parents whose children have some special educational needs. The purpose of the study was carrying out a parent-training based on applied behavior analysis centering on group works by using an online meeting system. 9 parents were attended this program as subjects and their children were lower grade of elementary schools and have some education needs. Finally, the collected data from 6 parents were examined. Changes of scores of knowledge about applied behavior analysis and BDI-Ⅱbetween before attendance and after attendance of each parent score were examine statistically by using Wilcoxon signed-rank test. After the statistical testing, the changes of data of the two inquiries showed statistically significant difference at the P=0.05 level. Additionally, two subcategories of the scale of attitude of child-rearing, “approval treatment” and “reprimand”, were improved statistically significant tendency at the P=0.1 level. Judging from the date of the final questionnaire, the parents used knowledge learned from this parent-training and they evaluated the program of this study and the method of offered positively. As a result, the program which we carried out on this study by using an online meeting system was effective.", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_6_full_name_2": {"attribute_name": "著者よみ", "attribute_value_mlt": [{"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "142314", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "ヒゴ, ショウジ"}]}, {"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "142315", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "イマムラ, サチコ"}]}]}, "item_6_full_name_3": {"attribute_name": "別言語の著者", "attribute_value_mlt": [{"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "142316", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "HIGO, Shoji"}]}, {"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "142317", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "IMAMURA, Sachiko"}]}]}, "item_6_publisher_23": {"attribute_name": "公開者・出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "九州地区国立大学間の連携事業に係る企画委員会リポジトリ部会"}]}, "item_6_source_id_7": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "18828728", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_6_subject_15": {"attribute_name": "NDC", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "370", "subitem_subject_scheme": "NDC"}]}, "item_6_text_44": {"attribute_name": "備考", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "本論文は「九州地区国立大学教育系・文系研究論文集」Vol.9, No.2(2023年/3月)に査読を経て受理された。"}]}, "item_6_version_type_14": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "肥後, 祥治"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "142312", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "今村, 幸子"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "142313", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2023-03-23"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "12_higo_09_02_2022.pdf", "filesize": [{"value": "927.9 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_free", "mimetype": "application/pdf", "size": 927900.0, "url": {"label": "12_higo_09_02_2022", "url": "https://ir.kagoshima-u.ac.jp/record/16570/files/12_higo_09_02_2022.pdf"}, "version_id": "e02d3d54-396f-45c7-99c2-02cf8e3184f1"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "保護者支援", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "遠隔教育", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "行動分析", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "ペアレント・トレーニング", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "protector support", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "on-line education", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "applied behavior analysis", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "parent training", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "journal article", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "遠隔方式によるワークショップを多用した保護者支援プログラムの効果に関する予備的研究", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "遠隔方式によるワークショップを多用した保護者支援プログラムの効果に関する予備的研究"}, {"subitem_title": "A Pilot study of a parent-training program centering on group works offering by using an online meeting system.", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "6", "owner": "29", "path": ["63", "6111"], "permalink_uri": "http://hdl.handle.net/10232/00032454", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2023-03-23"}, "publish_date": "2023-03-23", "publish_status": "0", "recid": "16570", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["遠隔方式によるワークショップを多用した保護者支援プログラムの効果に関する予備的研究"], "weko_shared_id": -1}
  1. 掲載誌一覧
  2. 九州地区国立大学教育系・文系研究論文集
  3. 第9巻第2号(通巻第27号)
  1. 教育学部
  2. 教育学部・学術誌論文

遠隔方式によるワークショップを多用した保護者支援プログラムの効果に関する予備的研究

http://hdl.handle.net/10232/00032454
http://hdl.handle.net/10232/00032454
54fa820a-b595-43cc-85e2-41cc5ecd2381
名前 / ファイル ライセンス アクション
12_higo_09_02_2022.pdf 12_higo_09_02_2022 (927.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2023-03-23
タイトル
タイトル 遠隔方式によるワークショップを多用した保護者支援プログラムの効果に関する予備的研究
タイトル
タイトル言語 en
タイトル A Pilot study of a parent-training program centering on group works offering by using an online meeting system.
タイトルよみ
タイトルよみ エンカク ホウシキ ニヨル ワークショップ オ タヨウ シタ ホゴシャ シエン プログラム ノ コウカ ニ カンスル ヨビテキ ケンキュウ
著者 肥後, 祥治

× 肥後, 祥治

WEKO 142312

肥後, 祥治

Search repository
今村, 幸子

× 今村, 幸子

WEKO 142313

今村, 幸子

Search repository
著者よみ
姓名 ヒゴ, ショウジ
著者よみ
姓名 イマムラ, サチコ
別言語の著者
姓名 HIGO, Shoji
別言語の著者
姓名 IMAMURA, Sachiko
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 保護者支援
キーワード
主題Scheme Other
主題 遠隔教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 行動分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 ペアレント・トレーニング
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 protector support
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 on-line education
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 applied behavior analysis
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 parent training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
要約(Abstract)
内容記述タイプ Other
内容記述 発達障害児の保護者支援の必要性が叫ばれている。本研究の目的は、オンライン会議システムを用いてグループワークを中心とした行動分析にもとづくペアレント・トレーニングを実施し、学習内容の知識の習得、抑うつ度、養育態度等への効果を検討することであった。参加者は、何らかの教育的ニーズのある小学校低学年の子どもの保護者 9 名であり、最終的には 6 名の保護者の資料が分析された。プログラム実施の前後での行動分析の知識に関する質問紙とベック抑うつ質問紙票の得点に対して符号付き順位和検定を行ったところ、5%水準でプログラムの有効性が示唆された。また、子どもの養育態度のプログラム参加前後の得点は、下位尺度「肯定的働きかけ」の上昇、「叱責」の低減において 10%の水準で有意傾向が検出された。さらに、最終アンケートから参加者が、学んだ知識を実際に利用していることやオンライン会議システムを通したプログラムの参加に肯定的な評価をおこなっていることが示された。以上のことから、今回実施した遠隔方式での保護者支援プログラムは、保護者に望ましい影響を与えたと考えられる。
It is no exaggeration to say so much about the importance of supports for parents whose children have some special educational needs. The purpose of the study was carrying out a parent-training based on applied behavior analysis centering on group works by using an online meeting system. 9 parents were attended this program as subjects and their children were lower grade of elementary schools and have some education needs. Finally, the collected data from 6 parents were examined. Changes of scores of knowledge about applied behavior analysis and BDI-Ⅱbetween before attendance and after attendance of each parent score were examine statistically by using Wilcoxon signed-rank test. After the statistical testing, the changes of data of the two inquiries showed statistically significant difference at the P=0.05 level. Additionally, two subcategories of the scale of attitude of child-rearing, “approval treatment” and “reprimand”, were improved statistically significant tendency at the P=0.1 level. Judging from the date of the final questionnaire, the parents used knowledge learned from this parent-training and they evaluated the program of this study and the method of offered positively. As a result, the program which we carried out on this study by using an online meeting system was effective.
収録雑誌名 九州地区国立大学教育系・文系研究論文集
en : The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities

巻 9, 号 2, p. No.12, 発行日 2023-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
ISSN 18828728
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
NDC
主題Scheme NDC
主題 370
公開者・出版者
出版者 九州地区国立大学間の連携事業に係る企画委員会リポジトリ部会
備考
備考 本論文は「九州地区国立大学教育系・文系研究論文集」Vol.9, No.2(2023年/3月)に査読を経て受理された。
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 09:57:27.002706
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3