ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島大学医学部保健学科紀要
  3. vol. 26(1)
  1. 医学部
  2. 医学部・紀要論文

テキストマイニングによる成長報告書の分析

http://hdl.handle.net/10232/26665
http://hdl.handle.net/10232/26665
2239e147-bde4-4fbb-b8da-4ec147af201b
名前 / ファイル ライセンス アクション
26-1_p41-49.pdf 26-1_p41-49.pdf (2.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-22
タイトル
タイトル テキストマイニングによる成長報告書の分析
タイトル言語 ja
タイトル
タイトル Analysis of development reports using text mining
タイトル言語 en
著者 西本, 大策

× 西本, 大策

ja 西本, 大策

en NISHIMOTO, Daisaku

Search repository
李, 慧瑛

× 李, 慧瑛

ja 李, 慧瑛

en LEE, Hyeyong

Search repository
緒方, 重光

× 緒方, 重光

ja 緒方, 重光

en OGATA, Shigemitsu

Search repository
下髙原, 理恵

× 下髙原, 理恵

ja 下髙原, 理恵
下高原, 理恵

en SHIMOTAKAHARA, Rie

Search repository
峰, 和治

× 峰, 和治

ja 峰, 和治

en MINE, Kazuharu

Search repository
新橋, 澄子

× 新橋, 澄子

ja 新橋, 澄子

en SHIMBASHI, Sumiko

Search repository
深田, あきみ

× 深田, あきみ

ja 深田, あきみ

en FUKADA, Akimi

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 経験型実習
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 ポートフォリオ
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 計量テキスト分析
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己組織化マップ
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 対応分析
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 practicums
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 portfolios
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 quantitative text analysis
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 self-organizing maps
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 correspondence analysis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 研究目的は、看護学生が認識する成長を明らかにし、看護教員が認識する成長の概念と比較することである。ポートフォリオを導入した領域別実習前半終了時と後半終了時における成長報告書の自由記述をテキストマイニングの手法を用いて分析した。学生84名と教員13名の自由記述データを計量テキスト分析の手法を用いて分析した。成長報告書10語以上の頻出語分析結果において、学生が認識する成長は「リフレクション」から「獲得した力」へと変化していた。また、実習前後の自己組織化マップでは、4群のカテゴリーが抽出された。対応分析による抽出後の全体的布置において、学生と教員では成長と認識する内容に相違があることが分かった。学生は、知識や看護技術の向上を「自己の成長」と捉える傾向があり、一方、教員は学生の3領域のバランスに配慮しながらも特に情意領域の「感性」を重視していることが示唆された。
内容記述言語 ja
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 PURPOSE: The present study aimed to reveal information about the growth experienced by nursing students through analysis of free written reports on development. METHODS: Reports were written before the first half and after the second half of domain-variant practicums that had introduced portfolios. The nursing students' reports were compared to nursing faculty's ideas on perceptions od development. Free written data iof 84 students and 13 faculty members were analyzed using quantitative text analysis. RESULTSandCONCLUSION: Analysis of 10 frequently appearing words within the developmental reports indicated that the perceived growth of students changed from ""reflection"" to ""abilities obtained."" Four categories were extracted from self-organizing maps from before and after practicum. Differences were observed in content perceived as showing growth between students and faculty in overall arrangement of sampled words from correspondence analysis. Knowledge and enhanced skills in nursing tended to be perceived by students as ""self-growth,"" whereas faculty were particularly focused on the emotional domain of ""sensitivity,"" taking into consideration the balance of the three domains; congnitive domain, affective domain and psychomotor domain.
内容記述言語 en
収録雑誌名 ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University

巻 26, 号 1, p. 41-49, 発行日 2016-03-31
作成日
日付 2016-03-31
日付タイプ Issued
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
ISSN 13462180
NII書誌ID(雑誌)
収録物識別子タイプ NCID
NC ID AA11358555
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
NDC
主題Scheme NDC
主題 369.07
NDC
主題Scheme NDC
主題 492.9
公開者・出版者
出版者 鹿児島大学
出版者言語 ja
公開者・出版者
出版者 Kagoshima University
出版者言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:53:52.944500
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3