ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島大学医学部保健学科紀要
  3. vol. 22(1)
  1. 医学部
  2. 医学部・紀要論文

発達障害児に関わる保育士・幼稚園教諭の「不安や困りごと」 : 作業療法士の視点から

http://hdl.handle.net/10232/12974
http://hdl.handle.net/10232/12974
fade1989-7ec2-45e8-94a1-d1aef29b75c4
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11358555_v22n1_p31-38.pdf AA11358555_v22n1_p31-38.pdf (20.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-12-25
タイトル
タイトル 発達障害児に関わる保育士・幼稚園教諭の「不安や困りごと」 : 作業療法士の視点から
タイトル言語 ja
タイトル
タイトル Anxiety and Annoyance of nursery and kindergarten teachers involved in the care of developmentally disabled children : From an occupational therapeutic point of view
タイトル言語 en
著者 井上, 和博

× 井上, 和博

ja 井上, 和博

en INOUE, Kazuhiro

Search repository
河内山, 奈央子

× 河内山, 奈央子

ja 河内山, 奈央子

en KOUCHIYAMA, Naoko

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達障害児
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 統合保育
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 困りごと
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 集団適応
キーワード
主題言語 ja
主題Scheme Other
主題 不適切な行動
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 developmentally disabled child
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 integrative child-care
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 annoyance
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 group adaptation
キーワード
主題言語 en
主題Scheme Other
主題 inappropriate behavior
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,発達障害児を統合保育・教育する上で保育士・幼稚園教諭がどのような難しさを感じているのかを明らかにし,発達障害児の地域生活を支援するためには作業療法士としてどのような援助が可能であるかを検討することである。A市11か所の保育園・幼稚園の保育士・幼稚園教諭31名に対して,統合保育・教育の状況と保育・教育する上での不安や困りごとに関するアンケートを実施した。その結果,保育士・幼稚園教諭は『集団適応』と『不適切な行動』に関することで困り感を持っており,これらは保育士・幼稚園教諭が,発達障害児個人の発達や生活に配慮しつつも,集団へのスムーズな適応を妨げる特徴に対して困っているものと考えられた。従って,作業療法士は保育士・幼稚園教諭から集団場面での発達障害児の様子についての情報を収集するとともに,治療的立場から発達障害児の特徴や具体的な集団適応の方法を伝えることが重要であると考えられた。
内容記述言語 ja
要約
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of the present study was to clarify what difficulties nursery and kindergarten teachers felt in integrative child-care and education of a developmentally disabled children, and to examine what assistance could be extended as an occupational therapist to assist their daily lives in a local community. We conducted a questionnaire survey on the current states and the anxiety and annoyance in integrative child-care and education for 31 nursery and kindergarten teachers in 11 nursery schools and kindergartens situated in the city A. As a result, it was found that nursery and kindergarten teachers had the feelings of annoyance related to the ""group adaptation"" and the ""inappropriate behavior"", which was
considered to be an annoyance toward the characteristic behavior hindering a smooth adaptation to a group, despite paying their due consideration to the development and life of developmentally disabled children. Therefore, it was suggested that it is important to gather the information on how the disabled children behave in their group activities from nursery and kindergarten teachers, and at the same time to advise them on the characteristics of such a disabled children as well as the concrete way for a group adaptation from an occupational therapeutic point of view.
内容記述言語 en
収録雑誌名 ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University

巻 22, 号 1, p. 31-38, 発行日 2012-03-31
作成日
日付 2012-03-31
日付タイプ Issued
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
ISSN 13462180
NII書誌ID(雑誌)
収録物識別子タイプ NCID
NC ID AA11358555
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
NDC
主題Scheme NDC
主題 378
公開者・出版者
出版者 鹿児島大学
出版者言語 ja
公開者・出版者
出版者 Kagoshima University
出版者言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:52:38.770250
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3