WEKO3
アイテム
失語症を伴う観念失行患者における指示理解能力の比較検討
http://hdl.handle.net/10232/23885
http://hdl.handle.net/10232/23885dea6b63d-63f9-40d0-a1f2-d95ef8fb1679
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-05-28 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 失語症を伴う観念失行患者における指示理解能力の比較検討 | |||||||||||||
タイトル言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Comparison study of instruction comprehension among ideational apraxia patients with aphasia | |||||||||||||
タイトル言語 | en | |||||||||||||
著者 |
窪田, 正大
× 窪田, 正大
× 森山, 明子
|
|||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 観念失行 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 失語症 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 指示様式 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 視覚情報 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 状況判断能力 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Ideational apraxia | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | aphasia | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | form of instruction | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | visual information | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | situational assessment capacity | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
要約 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 観念失行(Ideational Apraxia; IA)は、左大脳半球損傷患者の4%~8%に出現すると言われ、決して多くはないが一旦出現すればリハビリテーションやADLの重大な阻害因子となり、決して看過できない。また、IAは左大脳半球損傷に出現するので失語症を合併しやすい特徴がある。そこで今回は、失語症を伴ったIA患者9例に対して、5種類の指示様式(口頭命令、書字命令、動作絵、分割写真、動作模倣)を用いて、それに伴う出現動作の差異について比較検討し、どのような指示様式がリハビリテーションアプローチを展開するうえで有効であるかを検討した。症例別に指示様式パターンを比較した結果、動作模倣が最も良好であった。また、失語症のタイプ別に指示様式パターンを比較した結果でも動作模倣が最も良好であった。これらのことから、失語症を伴うIA患者に有効な指示様式は、視覚情報や状況判断能力を利用した動作模倣であることが推察された。 | |||||||||||||
内容記述言語 | ja | |||||||||||||
要約 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | Ideational apraxia (IA) is identified in roughly 148% of patients affected by a left-hemisphere stroke. While these numbers are not high, once apparent, this condition becomes a major inhibitory factor with regard to rehabilitation and activities of daily living, and is difficult to ignore. In addition, as IA occurs with left-hemisphere strokes, aphasia is a common complication. The present study examined gpatients with IA who also experienced aphasia, and compared the differences in movements made by patients who received 9 forms of instructions (spoken, written, illustrations, division photograph, and movement mimicking), with the aim to identify the form of instruction which was most effective for developing a rehabilitation strategy. Case-by-case comparison of the various instructional form patterns revealed that the movement mimicking was the most effective. In addition, comparison of the various instructional patterns according to the type of aphasia also revealed that movement mimicking was the most effective. This indicates that the most effective form of instruction for IA patients with aphasia is to mimic the desired movement for the patient, encouraging them to process visual information and utilize situational assessment skills. | |||||||||||||
内容記述言語 | en | |||||||||||||
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要 en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University 巻 25, 号 1, p. 59-65, 発行日 2015-03-31 |
|||||||||||||
作成日 | ||||||||||||||
日付 | 2015-03-31 | |||||||||||||
日付タイプ | Issued | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
ISSN | 13462180 | |||||||||||||
NII書誌ID(雑誌) | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
NC ID | AA11358555 | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
NDC | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 493 | |||||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||||||||||
出版者言語 | ja | |||||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||||||||||
出版者言語 | en |