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アイテム
子どもの危機と<治療―教育> : 成長概念の現代的課題
http://hdl.handle.net/10232/24082
http://hdl.handle.net/10232/24082877514a5-f37d-4a6a-b1d7-7b458e69d020
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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24653232_maeda_akiko.pdf (179.7 kB)
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Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-05-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもの危機と<治療―教育> : 成長概念の現代的課題 | |||||
タイトル言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Therapeutic and Pedagogic Approach to the Crisis of Children | |||||
タイトル言語 | en | |||||
著者 |
前田, 晶子
× 前田, 晶子 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達概念 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 富士川游 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童研究 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 山下徳治 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小児科学 | |||||
キーワード | ||||||
主題言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | H. ワロン | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2012-2013年度科学研究費助成事業(挑戦的萌芽研究)研究成果報告書 課題番号:24653232 研究代表者:前田晶子(鹿児島大学・教育学部・准教授) | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は、現代における子どもの成長と危機という課題に対応するために、医学と教育における発達観の比較社会史研究を行った。その結果、目的と計画によって特徴付けられる教育的発達に対して、不確かさと向き合い危機を乗り越える治療的アプローチの有効性を明らかにした。第1に、医学者富士川游が参加した児童研究を取り上げ、近代学校の発達観を対象化する治療的発達の思想があったことを明らかにした。第2に、江戸期の小児科学の全体像を明らかにするために、中国および台湾において史料調査を行い、漢医学小児科の日本への受容の具体を分析した。第3に、フランスとドイツの医学的発達教育研究の日本への導入について検討した。 | |||||
内容記述言語 | ja | |||||
要約 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study focuses on the relationship between pathologic and pedagogic approaches to child development studies. Through the historical analysis of ideas on growth and development of child in both fields, this studyfound that it is worth taking the therapeutic approach which considers child development as 'uncertainty'into pedagogy which tends to rely on scientific rationality. First of all, this study identifies Fujikawa Yu's contribution to Child Research, in the introduction of his medical knowledge on pediatric diseases and distinctive therapeutic approach to educational fields. Secondly, it was analyzed how the Chinese pediatrics was introduced to Japan in Edo era. Thirdly, the study discussed about the importation of medical pedagogy from France and Germany." | |||||
内容記述言語 | en | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2014-06-21 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
NDC | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 372 | |||||
NDC | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 490 | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島大学 | |||||
出版者言語 | ja | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | Kagoshima University | |||||
出版者言語 | en | |||||
科研費番号 | ||||||
科研費番号 | 24653232 |