Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2016-04-20 |
タイトル |
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タイトル |
主体的に学ぶ力を育成する実習方法の検討 : 経験型実習教育の現状と課題 |
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タイトル言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
Training Method for Fostering Self-Directed Learning Skills: Current Situation and Future Challenges Regarding Experience-Based Learning |
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タイトル言語 |
en |
著者 |
李, 慧瑛
下髙原, 理恵
峰, 和治
深田, あきみ
新橋, 澄子
緒方, 重光
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言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
文献検討 |
キーワード |
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主題言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
リフレクションシート |
キーワード |
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主題言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
ビジョンゴールシート |
キーワード |
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主題言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
徒弟式学習 |
キーワード |
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主題言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
アクティブラーニング |
キーワード |
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主題言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
literature review |
キーワード |
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主題言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
reflection sheet |
キーワード |
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主題言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
vision goal sheet |
キーワード |
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主題言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
apprenticeship |
キーワード |
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主題言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
active learning |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
要約 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
看護学生の主体的に学ぶ力を育成する学習方法を見出すため、本邦の経験型実習教育の動向について文献検討を行った。この教育方法は、学生の直接的経験を教材化するものであった。経験を引き出し学びに繋げる実習中のプロセスレコードや半構成的面接は、学生の思考を深め行動を探究的にする効果があると言及されていた。一方でこの手法は、教員自身の高い資質や指導スキル、時間をかけた丁寧な関わりが必須であった。このことが、経験型実習の普及を阻んでいる理由と考えられた。課題として、教員の実習指導能力向上のための方策や実習記録・評価方式の見直し等が示唆された。そして、主体となり判断・行動できる学生を育てるには、包括式徒弟式学習と融合させた実習方法が望まれる。また、これに加えてPBL/アクティブラーニングの手法を組み合わせた教育を展開することが重要である。 |
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内容記述言語 |
ja |
要約 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
To develop a training method that fosters self-directed learning skills in nursing students, we conducted a literature search to reveal the current trends in Japan in experience-based learning, which uses students' own experiences as teaching materials. In this educational approach, semi-structured interviews and process recording during training, which aims to turn experience into learning, have been reported to promote thought and exploratory behavior among students. However, experience-based learning requires high teacher quality and leadership skills as well as long-term and thorough commitment, which may be limiting its spread. Therefore, to foster students capable of acting and making decisions independently, it is important to provide training that incorporates problem-based learning and active learning in addition to experience-based leaning. Future challenges include the establishment of measures to improve training and leadership skills among teachers and measures to review the evaluation method of training. |
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内容記述言語 |
en |
収録雑誌名 |
ja : 鹿児島大学医学部保健学科紀要
en : Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University
巻 25,
号 1,
p. 47-58,
発行日 2015-03-31
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作成日 |
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日付 |
2015-03-31 |
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日付タイプ |
Issued |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
PISSN |
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ISSN |
13462180 |
NII書誌ID(雑誌) |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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NC ID |
AA11358555 |
出版タイプ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
NDC |
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主題Scheme |
NDC |
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主題 |
492 |
公開者・出版者 |
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出版者 |
鹿児島大学 |
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出版者言語 |
ja |
公開者・出版者 |
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出版者 |
Kagoshima University |
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出版者言語 |
en |